Skärgårdstur

I lördags var vi i skärgården hos ett par kompisar till kära U som har en husvagn permanent uppsatt ute vid kusten.

En bra stund i bilen och vi är sedan framme. Fikar lite först och sedan gick vi ner till badviken för att låta töserna bada. Det blåser pålandsvind och det är rätt kyligt i luften. Skulle tippa på att vattnet hade runt 19 grader. Töserna badade och likaså mamman. De andra tre bara traskade lite med fötterna i vattnet.

När töserna badat så de frös och huttrade gick vi hem till husvagnen igen. Jag och G fixade lunchen medan kära U, L och töserna åkte ner till båtplatsen för att fixa båt och spön inför fisketuren lite senare. Där nere hade de fått sig en rejät förevisnig av alla metspön, drag och även kollat in det stora gäddhuvudet som G fått några veckor innan.

Lunchen böev grillat och färskpotatis med sallad och tzatsiki. Smaskens!!!

Jag L och töserna åkte ner till båten och drog ut för att fiska strömming. Kära U och G åkte iväg till servicehuset för att diska. Juste uppdelning tyckte jag och L :-)

Först tog vi en sväng med motorbåten för att se det öppna havet, vi stannadeför att kolla på ekolodet om det fanns fisk, men det fans det inte där. Vi for sedan vidare till några andra ställen som han kännde till. Strömmingen var tydligen på väg ut mot havet så det fanns inte alls lika myckat som det har funnits, men på ett ställe stannade vi i alla fall. Det var svårt att få ankaet att fastna på ca 18 meters djup så tyvärr drev vi eftersom det blåste en del. Men 15 små strömmingar fick vi. De var så små så de fick åka in i frysen till en senare fisketur då de skulle bli mat till större fiskar som ska fastna på kroken.

Det var rätt så kul att fiska, men så var det ju 5 kroker/spö och så ökar ju chanserna avsevärt och än lättare blir det när man vet var fisken står....lite fusk kan jag tycka, men det gjorde inte ngt eftersom vi ville få lite fisk på rätt så kort tid så att töserna slapp tröttna på att vänta och vänta på napp....även mamman är för rastös för att vänta och vänta.

Efter fisketuren böev det kära U och L som drog iväg, men deras fisketur fanns inte alls....

Vi tjejer gick hem till husvagnen och började greja med våfflor som vi skulle grädda så fort grabbarna kommit hem. Ohh så gott det smakade.

När klockan närmade sig sju åkte vi hemåt och vi utlyste en tävling innan vi åkte. Den som somnar förlorar....ingen somnade helt otroligt nog!!

Väl hemma igen blev det tandborstning och saga och så somnade töserna så gott  efter en heldag med havsluft och nya upplevelser.

En kanondag om jag får säga det!!! Härligt!! Sådana där lediga dagar gillar jag!!

Sommarlov

Det har barnen gått på idag.

Nu väntar ett par veckor utan dagis och frita för barnen. Det är de väl förtjänta av!! Önskar jag kunde vara ledig med dem hela denna tid...men tyvärr så är inte remestern lång nog för det :-(

Imorgon ska vi till havet och bada, grilla och åka båt, leka och prata och ha det trevligt hos ett par kompisar till kära U. Ser jag fram emot!!

Grejerna är i stort sett packade och maten står nästan redo i kylen...efter frukost bär det iväg.....

Sandlådan

Nu är en ny sandlåda införskaffad sedan en tid tillbaka. Vi la den lite synligt ute för att grannen skulle se den och ta tag i det han lovade töserna...men efter närmare en vecka så gav jag upp och började själv att skruva ihop den. Inte så svårt faktiskt.

Jag hade först tänkt att grannen skulle komma medan jag höll på och skruvade med min mejsel, men det gjorde han inte. När jag efter närmare 45 minuter bad kära U om hjälp med en sak så kom givetvis grannen hem. Vi fick låna hans snickarskruvdragare så de sista skruvarna gick av bara farten.

Det som inte är klart är att jag ska gräva ut lite där den ska stå. Den gamla var lite mindre så det behöver justeras lite för att sanden inte ska rinna ut.

Det kommer att bli så bra med den nya sandlådan. Vi köpte en med lock som blir två små sittbänkar...så kommer inte katten som stryker omkring här att kunna nyttja lådan till sina behov. I helgen hoppas jag att den blir klar...imorgon kväll eller söndag.

Kram veggomamman

Sommartallrik

I söndags när hungern satte in så hade vi tänkt att ta en liten smörgås, hade köpt så gott bröd när vi hade handlat. Det slutade med en fantastiskt god sommartallrik med det som fanns i kylen, vilket visade sig var rätt så mycket.

Sommaren är härlig!!

Midsommar

Så har midsommaren passerat för detta år. Vi hade bjudit hem S och A på lite midsommar firande i det lugna.

De skulle ha med sig en gren till 5-kampen och det de ville grilla samt ett gott humör så klart.

Eftermiddag och kväll blev riktigt trevlig och vi kunde sitta ute hela kvällen. Inte en droppe regn fast att det såg rätt mörkt ut runt oss. Men som sagt, vi klarade oss. Det blåste en hel del och värmen saknades så vi satt på verandan och åt det grillade på kvällningen.

Vi hade en liten 5-kamp och de olika grenarna var:

Kasta "frispi" (stavningen okänd för veggomamman) på vårt stora träd på gräsmattan - mest träffar vann
Kasta barnstövel så långt som möjligt - längst vann
Kasta små bollar i en stor plastbåt ståendes på en balansbräda - mest bollar i båten vann
Kasta litet lakan så långt som möjligt - längst vann
Följa ett snöre  som var virat runt träd och annas som en bana  - snabbaste tiden vann

Det var kluriga grenar hela bunten men jag slutade på en god andra plats :-)

När klockan närmade sig ett på natten blev det god natt och jag somnade utan att behöva vaggas till sömns.

Dagen efter en riktig brakfrukost med kokt ägg, fil och smörgås. Riktigt gott!!

Ja, det var min midsommar, hur var din??

Tänk er....

.....tidig morgon, solen skiner ute och det blåser nästan inte. Fåglarna kvittrar sin underbara sång och det finns inte ett moln på himlen.

Kollar ut genom sovrumsfönstrat, en bit bort på fältet syns ett rådjur med sina två små kid som äter så lugnt och stilla och njuter av den fantastiska morgonen.

Bilden är en repris från förra året då jag kunde fotografera detta från sovrummet.

Fåglarna kvittrar fortfarande....det doftar inte avgaser eller skramlar av bilar som far förbi utanför det här sovrumsfönstret....

Åhh, vad jag njuter av att bo här där jag bor. Livskvaliten sprudlar i kroppen när jag i kikaren kan se på kiden springa och leka på jordhögarna där på fältet.

Biltullar

Den 18 april var jag i Stockholm över dagen och hälsade på släkten. Passerade två biltullar och fick lite problem med hur jag skulle betala det. Hade nämligen fär mig att man skulle betala på SevenEleven....vilket inte finns drösvis av i mina lilla stad.

Väl hemma googlade jag och fann att det skulle skickas ut en räkning till mig på biltullen.

Det tog ett bra tag, säkert 4 veckor, innan räknignen damp ner i min låda. Det visade sig så att jag skulle betala 30:- för att ha passerat de där två stationerna.

Några reflektioner från mig gällande denna räkning på 30:-

• Vad kostar det att skicka ut den? Kan knappast gå med vinst att skicka ut en 30:- räkning.
  • Hur vet betalstationen att min bil passerade?
  • Får man en räknign per dag man passerar eller samlas alla passeingar/bil ihop till månadsräkningar?
  • Kan man inte betala in pengarna utan att få en räkning? Jag menar, jag hade ju vetat i flera veckor att jag skulle betala 30:-.

Alltså, jag tycker nog att det är rätt bra med biltullar i Stockholm. Deras lokaltrafik är bra och flera borde kunna nyttja den för att göra sina dagliga resor till och från jobbet istället för att sitta själva i sin bil och spy ut avgaser.

Jag åker själv buss till jobbet. Bor ju på landet utanför min lilla stad så jag tar bilen hemmifrån för att lämna barnen på dagis/frita och sedan ställer jag den på en parkering och springer till bussen som tar mig till den större staden där jag jobbar. Jag tycker det är rätt avkopplande att sitta på bussen. Man hinner varva ner efter morgonen stress för att få sig själv och barnen klara inför dagens äventyr och på vägen hem är det skönt att ladda om från kolega till mamma och sambo. Ibland har jag möjlighet att åka med kära U om han har arbete som passar med mina tider i min arbetsstad...så då samåker vi med andra ord.

Borta med vinden

För ett par veckor sedan blåse det väldigt mycket. Som ett resultat av det hade toppen på den stora björken precis utanför gått av. Den har gått sönder av tidigare års stormar så det var inte direkt förvånande att den gått av.

Av bilden så ser ni hur trist den såg ut. Toppen ligger bakom  och har mosat tösernas lilla bord. Tyvärr kan jag inte få till stående bilder här så ni får helt enkelt vrida en aningens på huvudet :-)
Ringde min hyresvärd och meddelade förödelsen och han lovade att komma när han kommit hem från där han var.

Så några dagar senare såg det ut så här när jag kom hem. Hyresvärden ringde under dagen och meddelade att tyvärr så hade sandlådan blivit lite skadad när han sågade ner björken men han trode nog att det skulle gå att laga, han stod givetvis för materialet.

Det mosade bordet syns i bakgrunden. Min snickargranne har lovat töserna att han ska laga det. Sandlådan som jag samlat ihop i bakgrunden vara bara kavffeved så jag får köpa nya brädor till den. Min granne lovade även töderna att fixa en sandlåda så nu måsta mamman helt enkelt skaffa plank om det ska bli av. Hur min hyresvörd kunde tro att den skulle gå att laga vet i katten...men han var väl kanske fortfarande skärrad över björken som fått sig ett eget  liv när han skulle såga ner den. Trädet hade tydligen sprätt till ordentligt när han sågat att det hade fallit på sandlådan samt dragit ner en sor gren från köksbärsträdet i närheten.

Stubben är bra ihålig så det var bra att den fick stryka på foten innan den föll på huset.

Det blev tomt utan björk , men samtidigt mycket ljusare.

Det kan allt vara äventyrligt på landet :-)

Stora flytten

I söndags efter brakfesten på lördagen hade vi planerat in flytten av kära U:s möbler.

Kan säga att han inte kände att det var den mest lyckade dagen att välja att flytta på , men nu var det som det var.

Jag fick köra hela dagen, inte helt oväntat!

Det som väl lite ställde till det var att de i hans stad håller på att göra om gatan utanför hans  hus vilket innebär att den inte alls är farbar. Gång och cykelbana får nyttjas av boende och det innebär att den är bra smal och inte alls till för mötande fordon eller flyttbilar hyrda på OkQ8. Jag lyckdes i alla fall knöla mig in och parkera näst intill på trädet utanför staketet så att vi kunde bära ner alla möbler och fylla bilen.

Efersom kära U har kört en hel massa grejer i fler vekors tid i sin bil varje gång han åkt till mig så var det i stort sett endast en soffa, en säng, ett skrivbord, en tv och en snurrfåtölj som skulle med. Lite annat småkrfs också, men absolut inte några mängder.

4 bokade som hjälp, två kompisar kom 10 minuter tidigt och de högg i och vips så var allt nere på 20 minuter. Tre trappor ner utan hiss. Hur smidigt som helst. Skönt!! De två som kom för sent han bara bära en pytte sak var innan de kunde ta sig hem igen.

Väl här hemma hade vi fixat en kompis som hjälpte till. Här skulle bara skrivbordet en trappa upp allt annat stanna på markplan så det gick gör snabbt även här.

På vägen tillbaka till hans stad för att lämna igen bilen lyckades vi även köra vägen förbi returen och kasta lillasysters kassa säng. Ett bekymmer mindre vilket var skönt.

Hemma igen packade vi upp lite, men tröttheten var påtaglig efter den knappa sömnen natten innan så vi gjorde inte så mkt mer. Det ser ut som ett bombnedslag här hemma men vad gör det. Nu är allt kära U äger här och det känns fantastiskt underbart!!

Efterlysning

Det var jag och kära U på i lördags kväll.

Det var ett par kompisar till kära U som hade sin bröllopsfest. De gifte sig i all helmighet 1:e advent förra året och nu hade de alltså sin fest.

De bor på landet och ett av husen på deras lilla "gård" har tidigare varit en affär. Den lades ner 1979 och jag skulle gissa på att den varit där flera tiotal år innan den slog igen.

Jag hade hört talas om att de hade "affären" men aldrig sett den. Jag hade tänkt att det liksom var ett uthus som tidigare varit affär som de hde blåst ut, men se så fel jag hade. Det var verkligen en gammal affär. Allt var ju kvar i huset. Affärsdiskarna, hyllorna fulla med varor, mycket grån 40- 50- 60- och 70-talet. Hur fränt som helst. Flugklister spiraler på en hylla, gamla herrkepsar på en annan. En glasburk med saltgurka, tvättmedel, skosnören, knappar på pappark, hyskar och hakar, stora plåtburkar med vackra stansade gamla varunamn, reklamaffischer och skylten som talade om att det varit en ICA affär. Alltså det var så kul att gå att kolla där att jag flera gånger under kvällen gick ner till affären för att kolla.

Dagen till ära fick den tjäna som bar med självbetjäning.

På övervånignen till affären, hade de dukat med en hel massa bord. Udda sådana med udda stolar, kökssoffor och allt var bara så fränt. På hyllorna i snetaket låg gamla tapetrullar, kartonger med affärens räkenskaper och lite andra gamla trälådor med gamla varor...

Lagerhyllorna som en gång stått på golvet hade de röjt bort för att göra golvplats så att huset går att utnyttja till fester och liknande. På väggarna i denna lilla logeliknande övervåning satt gamla reklamaffischer med sköna budskap. Osram, strumpbyxor, felix ketchup, kronmajonäs, cykellysen och mycket mera fick oss att känna en fantastisk hälrig atmosvär där uppe.

Festen var kul, maten var riktigt god och musiken var väl inte av min smak, men vi hade riktigt trevligt och kul i alla fall. Klockan gick så långt som till 02:50 innan vi åkte hem. Länge sedan jag var uppe så sent. Jag hade en nykter kväll, men det stör inte mig. Jag har precis lika kul och slipper på det sättet ha nytta av festen även dagen efter...något som kära U hade. Men jag tror allt att han tyckte det var värt det för han hade roligt han också :-)

Tack H och Y för den mycket trevliga festen!!

Angenäma bakslag

Igår gick jag en sväng efter jobbet i vår lilla stad och skulle kolla på kavaj samt skor som jag fått pengar till när jag fyllde år.

Hittade en fin kavajjacka som jag slog till på i första affären jag kollade i. Gick i alla fall vidare till de andra butikerna jag hade tänkt att kolla i.

En av dem hade inte ngt av det jag sökte men på reaställningen fanns ett par beiga byxor för 100:- i storlek 40. Som hittat tänkte jag och hoppade in för att prova. Blev glad för de var för stora. Självklart hade de inte något mera par på reaställningen så jag gick ut utan beiga byxor. Men rätt glad i alla fall.

I nästa affär kollade jag på skor. Hittade ett par fina för halva priset...de fanns i storlek 40 och 41. Mina storkelar med andra ord. Provade och döm om min förvåning när ingen av storlekarna passade, de var för stora. Jag hade alltså behövt 39 och det vet i katten hur länge sedan det var jag hade storlek 39 på mina fötter. Självklart hade de inte mindre i den reahyllan....

Två rätt så angenäma bakslag på min shoppingtur.

Nu är inte anledningen till dessa för stora byxor eller för stora skor att Veggomamman på ngt sätt har krymt utan jag är nog allt precis så som jag varit i flera år. Snarare var det nog så att just de märkena var stora i sina storlekar.....men det kändes i alla fall bra att hitta grejer i min normala storlek som är för stora. Det händer inte ofta!!

S/Y Relexa

Igår var jag ute med 3 kolegor och seglade hela dagen.

Vi åkte tidigt på morgonen och kom hem sent på kvällen. Vi fick en hel lektion i segling av min teamledare A och det var mycket lärorikt. Vi hade ett mycket blandat väder. Lite blåst, mer blåst, sol, regn och kallt. Det var kul men jag insåg att en båt ska jag inte skaffa mig. Det är på tok för begränsad plats att vara på och det finns inte ngt att göra. Jag har nog svårt för att koppla av så mycket och göra ingenting. En dag går bra, kanske till och med en hel helg, men inte flera veckor på semestern. Nej, inte ngt för mig.

Vi seglade med båda seglen uppe och det lutade på bra mellan varven...motorn fick också gå ett tag då vinden inte räckte till eller då den kom helt från fel håll. Stora delar av hemfärden hade vi bara det främre seglet uppe, det har säkert ett bra namn, men det känner jag inte till....det är många termer på sjön. Vissa klurigare än andra...vi använde mycket vänster och höger när vi styrde och vi drog i många snören när vi skulle hjälpa till att ta ner seglen....

Vi hade allt lite dramatik ombord, M tappade sin ena sko över bord och S styrde, efter teamledare A:s instuktioner, vilka visade sig var knasiga så att vi mycket mycket nära åkte på grund. Ingen av oss vet hur nära det var, men A lät minst sagt stressad när djupmätaren pep och pep och vi såg hur djupet minskade medan vi gled fram med båten som är 2 meter djup...djupmätaren varnar vid 5 meter och det var nere på 2 meter, men viss felmarginal finns och denna gången verkar den ha varit på rätt sida så vi slapp grundstötning som tur var. Vi andades alla ut när vi hade lyckats vända och köra tillbaka till djupare vatten. Vatten är lurigt, det syns inte när djupet minskar...helt plötsligt är det bara grundare...utan att det syns...

Det var en mycket trevlig dag trots det mindre bra sommarväder som glatt oss så många dagar innan igår.

Väl hemma så gungade det lite när jag satte mig vid datorn eller när jag gick och la mig...kändes som jag fortfarande satt på S/Y Relexa och lyssnade på skvalpet från vattnet...

Din Fart!!

Med jämna mellanrum  står denna vagn med skylten "Din Fart" på väg till dagis/skolan. De ställer dit den på morgonen och hämtar den på eftermiddagen. Den visar aktuell fart på den som kommer körande och den står alltid där det är 30 i min lilla stad. Det är väl troligen tänkt att vara en tankeväckare för alla som åker förbi för jag blir i alla fall manisk och bara SKA hålla 30 eller mindre när jag passerar den...

Sist den hade placerats ut så såg jag när de hämtade upp släpet och åkte iväg. Och det rätt så roliga i detta är att bilen med släpet som ska vara som ett pekfinger till alla som gasar på för snabbt på 30 vägen drog iväg som ett skott i över 50 km/h på denna 30 väg...är det inte skoj så säg.

Hur tänkte chaufören då? Eller gör han bara sitt jobb och tänker inte på sitt eget handlande månne. Känns allt som en viss dubbelmoral här.