London

För en månad sedan var jag tillsammans med min mamma, min morter och tre andra tjejer i London för att se på teater.

Denna resa var plannerad sedan februari i år så vi hade väntat länge.

Vi åkte hemifrån tidigt på morgonen för att ta oss till Arlanda. Man vet ju aldrig hur det är med trafiken i Stockholm så vi hade mycket gott om tid på oss. Vi kom fram utan förseningar och hade således mycket gott om tid innan flyget gick. Vi satte oss för att fika lite och satt och väntade på att äventyret skulle börja.

Min mamma är flygrädd och ju närmare gaten vi kom ju mer selektiv hörsel och tunnelseende fick hon. Jag lät henne vara så att hon fick vara i sin egen lilla bubbla. Över en timme efter att vi lyft började mamma att prata. Då kände hon tydligen att skräcken var något lugnare och hon började andas och notera saker i flygplanet.

När vi kom fram till Gatwick fick vi vänta ca 30 minuter på moster som kom med ett flyg från Köpenhamn. När vi alla 6 var samlade köpte vi tågbiljett för att komma in till Victoria station med fortsatt tunnelbaneresa till hotellet vid Russel Square. Hotellet var jättestort. Vi bode på våning sju och hade rum 7222. Inte det bästa rummet jag sovit i, men inte se sunkigaste heller. Sängarna visade sig vara av typen plywoodskiva så ryggen och nacken fick rejält med stryk tyvärr.

När vi installerat oss på hotellet tog vi oss ner närmare centrum för att knalla omkring lite och kolla läget. Jag som varit Au Pair i London insåg rätt snart att jag fortfarande hittade rätt så bra och kände igen mig. Eftersom vi var 6 i gruppen och ingen verkade vilja ta komandot tog jag det och slussade oss alla först till Picadilly för att se Eros satyn och sedan gick vi och kollade var teatern var så att vi skulle hitat till nästa kväll. Jag ville gärna kolla i Covernt Garden så jag slussade hjorden dit. Där satte vi oss ute på ett ställe och kökade lite enklare mat. Det var ute fast ändå inne under ett stort tak, typ en gammal station eller så. Jag gillar Covent Garden och det verkade som att alla fattade tycke :-)

När vi sussit klart där gick vi och kollade lite och drog oss sedan hemåt till hotellet. Några tog en öl i baren, men jag var trött så jag och min rumskompis knallade till rummet och gick och la oss. Somnade efter lite prat men sov inte speciellt bra för vi hade fönstret öppet och det var ett fasligt oväsen utanför sju våningar ner.

Frukost, något som jag oftast njuter av enormt när jag sover på hotell. Men denna resa var det snarare tvärt om. Kontinental frukost i London på detta hotell innebar: te eller kaffe, färdigrostade varmhållna smörgåsar med smör och 4 olika typer av marmelad i små paket. Mjölk med 4 olika flingor och hinnfria apelsin- och grapeklyftor.
Inte rirekt aptitligt alls och inte något man njuter av alls. Det var bara att pilla i sig för att få något i magen....trist, men så var det. Det fanns English breakfust att köpa till för ca £5 och då fick man vitabönor, stekt ägg, små slibbbiga korvar, äggröra och bacon. Ingen av oss nappade på det. Det såg inte speciellt aptitligt ut, mest flottigt faktiskt.

Vi hade beslutat oss för att köpa en sightseeing biljett på ett företag som heter Big Bus Tours. Deras bussar gick precis utanför hotellet så det var riktigt smidigt. Vi hoppade på och efter ett tag fick vi byta tur för att komma på den vi ville. Med hörlurar fick vi en bra engelsk guidning av vad vi såg. Vi satte oss högst upp och så långt fram vi kunde, då kom vi lite under tak vilket gjorde det lite varmare.

Big Bus Tour bussen

Hela resan tog över 3 timmar men vi hade bestämt att vi skulle gå av vid Harrods varuhuset. Där delade vi upp oss och satte en tid då vi skulle ses på hotellet. Det var svårt att hålla ihop 6 personer hela tiden. Jag köpte en flaska vitt Harrods vin som ska ligga i vårt vinställ. Annars gick vi bara och kollade mest på allt svindyrt.

Harrods julavdelning i slutet på augusti!!

Mamma köpte en väska på Harrods souvenir avdelningen till moster i födelsedagspresent. Den ville hon ha inslagen så vi fick bege oss till Gift vrapping department och fråga vad det kalset skulle kosta. Mellan £15-19. Jag tackade för svaret och sa till mamma att hon inte fick slå in väskan där. Det var på tok för dyrt!!

Oxford Street

Trafalgar Square, en av hästarna var nog på reparation för denna gunghäst med en pojke på fanns på en av de fyra hörnen av torget. Lite skojigt tyckte jag.

Mamma och moster åkte innan mig och H då vi ville sitta på en buss med halvt tak. Vi väntade och väntade, men det kom ingen så till slut tog vi en utan tak. Eftersom det var Paralympics i London när vi var där var vissa delar av staden avstängd för biltrafik vilket gjorde att bussen fick ta en egen väg. Vi viste inte riktigt när den skulle komma fram till önskat ställe så vi satt som på nålar innan vi väl kom in på rät spår igen. Tiden rusade och vi misstänkte att vi skulle bli försenade till de andra. Men när vi bytte buss för att komma till hotellet satt mamma och moster där och väntade på att den skulle åka. Konstigt, vi som väntat så länge på en annan buss utanför Harrods.

Väl på hotellet bestämde vi en lite senare tid så att vi skulle hinna byta om innan vi skulle hitta ett ställe att äta på. Jag gick en sväng runt kvarteret och letade efter en reataurang eftersom jag misstänkte att alla matställen näramre teaterna skulle vara fulla och det skulle bli svårt att hitta bord till sex personer. Jag hittade en Winebar som jag tyckte såg bra ut och de andra höll med så vi travade in där för att äta. Maten var god och vi blev alla mätta.

Till His majesty's theatre tog vi taxi. Utanför teatern kändes det som att vi var i sverige igen. Det var näsan bara svenska man hörde. Inte konstigt med tanke på att vi skulle se på Phantom of The Opera med Peter Jöback. Det skulle vara hans sisa föreställnng så inte konstigt att det var fullt med svenskar.

Teatern var fantastiskt bra. Jag ryser vid tanken av hur fina och bra röster de hade. Får du möjlighet att se denna teater, ta den för den är bra!!! När den var klar så applåderades det massor men inte en blomma gavs till någon. Kändes riktigt märkligt med tanke på att det var sista föreställningen för Peter.....hmm undra om man inte får/gör det i England. Två gånger öppndes ridån,sedan var vi ute från teatern på ett kick. Lite för fort aslut tyckte jag...man ville liksom dröja sig kvar lite till.

Innan teatern började var jag på toa. Det var en upplevelse. De hade innåtgående dörrar och om man hade toalocket nerfält gick de inte att stänga dörren får då tog den emot locket. Man fick verkligen vara vig för att kunna komma in på toa och få igen dörren. Undra varför man gjort så. Det fanns plats utanför så att man hade kunnat ha dörrarna gå utåt eller rent utav flyttat den lilla skrämväggen 15 cm och fått bättre plats inne på toa. Nåja. Engelsmän är inte alltid allt för praktskt smarta må jag säga.

Hemma på hotellet efter tatern satt vi i baren och tog lite att dricka. Sedan var det dags att entra palywoodskivan igen.

Ytterligare en hård natt och trist frukost stundade.
Vi checkade ut och satte oss på sightseeing bussen igen. De vi hade köpt räckte i 48 timmar. Vi åkte till Victoria station och låste in våra väskor. När detta var gjort gick vi till Buckingham Palace. Bussen snuddade bara vid sidan om det så jag kände att de andra nog vilel se det med framifrån och på så sätt känna igne sig lite. de blev rätt nöjda med det. Vi fortsatte att gå till Big Ben och sedan över Themsen mot The London Eye. 4 av oss hade beslutat oss för att åka. Vi köte biljett, köade för att byta köpt biljett mot en riktig biljett och sedan köade vi för att komma på det gigantiska pariserhjulet. Jag trode det skulle ta enorm tid, men det gjorde det inte.

Här är vi på väg in i vår bubbla på London Eye. Ca 25-30 personer i varje bubbla.

Nästan uppe på toppen!! Utsikt över Themsen, Big Ben och Westminster Abbey

Bubblan över oss.

Bubblan efter oss när vi just klivit på. Den undersöktes av vakter med spegel för att se under den lilla bänken i mitten. Hela tiden är den i rörelse.
London Eye var värdigt maffigt. Man går av och på i farten. De stannar liksom inte. Det rör sig hela tiden om det inte är någon med rullstol som ska ta sig på. Då stannar det för den personen och sedan börjar det sakta röra sig igen. Det tog ca 45 minuter att åka ett varv och man såg välgit bra där uppifrån. Det var värt att åka. Jag kände mig lite avig till det först för jag täntke hur kul kan det vara att åka ett stor parisehjul, men detta var fränt. Gör det om du får möjlighet.

Vi tog sedan sightseeing bussen till stationen och väntade på att ta tåget till Gatwick. På flygplatsen åt vi middag och när det var uppätet var det dags för oss att åka hem. På väg till gaten kröp mamma in i sin bubbla igen och blev okontaktbar och varken såg eller hårde något under halva resan. Framför oss satt en mamma med sin 2,5 månaders bebis och jag tänkte att det skulle bli en jobbig resa för att bebisen skulle skrika så mycket. Men så var det inte. Hon var så lugn och stilla nästan hela resan som tur var.

Väl hemma i Stockholm var det bilturen hem kvar. Jag var den lyckliga chauffören. Klockan 03:00 var jag hemma. Jag stupade i säng och somnade på stört.

Tur att jag hade lagt in om semester dagen efter!!

En rolig resa som jag gärna gör om. Men då ska vi bo på ett hotell med andra sängar och bättre frukost!

Kram Veggomamamn

Helgens aktiviteter

Denna helg har det hänt en del.

Fredag efer jobbet:

Åkte till mina föräldrar för att plocka blåbar på deras två blåbärsbuskar. Mamma färgade håret på mig. Det var länge sedan det gjordes och behövdes verkligen!! Hemma sköljde jag av växtfärgen och sedan kröp jag till kojs.

Lördag:
Halv åtta åkte jag och pappa iväg för att kolla på Rally. Kära U hade visat mig vart vi skulle så jag körde dit och där stod vi mitt på en åker och kollade. Tyvärr hände inget spännande där vi var. Efter en timme åkte vi mot Servieplatsen och kollade där samt kollade på den publiksträcka som kördes inne i stan.

Innan vi for hem körde vi förbi IKEA. Jag skulle köpa några krukor och en ugnsform. Ett snabbt besök minst sagt.

Hemma började jag sy på ett kuddöverdrag till lillasyster samt fixa en gymnastikpåse. Jag dammsög stora delar av huset och spolade av alla stora krukväxter på baksidan med trädgårdsslangen. Jag la mig för att vila ett tag på sängen och slumrade till lite...så skönt. Jag var även ute och gick 4,5 kilometer med stavarna i motionsspåret. Jätteskönt väder ute så det gav mersmak! Jag tvättade två maskiner tvätt och drig igång en diskmaskin också. Jag satte även på tv:n (vilket jag inte tror hänt på mååånga månader.Jag brukar inte kolla på tv så detta var allt lite historikst:-) och kollade på svtplay och såg ett program i serien Fridlyst med Mattias Klum. Avsnittet jag såg handlade om Tigrar i Indien. Väl värt att kolla på. Jag kände min egen känsla igen då när jag såg en tiger. Kan ju skryta med att jag såg den på både närmare hål och under en klart längre tid. Men känslan var säkert ungefär den samma för dem som för mig.
En rätt så fullspäckad lördag minst sagt. Vid 22 var kära U hemma.

Söndag:
Sov länge!!! Cyklade till tygaffären och köpte lite snöre till gymnastikpåsen och sydde klart den när jag kom hem. Tyvärr blev jag inte nöjd så jag kanske gör om den.....
Vi har åkt och tvåveckorshandlat mat och köpt lite vår lökar. Väl hemma igen åka jag iväg och köpte kinamat. Det var riktigt länge sedan så det smakade verkligen riktigt gott. Det bästa är att det räckte även till en matlåda så imorgon till lucnh blir det en favorit i repris :-)
Jag har även idag klippt gräset och skruvat upp den Stringhylla som jag vann på Tradera för en vecfka sedan. Det blev riktigt bra och jag är äntligen en ägare till en stringhylla med svarta gavlar och mörka hyllplan.
Hyllan sitter i lillasysters rum och den är nu möblerad med hennes prydnadssaker som tidigare stått på hög ihoptryckt på hennes fönsterbräda.

Det har vairt en rätt så aktiv helg kan jag säga. Borde kanske städat mera, men kände att jag hade gjort mittt. Borde även planerat vårlökarna, men hade inte lust.....får skjuta över det till ennan dag eller annan i hemmet. Undra vem som är villig att ta städningen? Hoppet är ju det sista som sviker....

Ha en trevlig kväll!

Sten

Igår när jag skulle äta lunch såg jag i en kontainer ute på parkeringen på jobbet att det hade kastats en massa fina stora runda stenar. Jag fick genast idén att fråga om jag kunde få ta dessa stenar. Jag fick tyvärr inte tag på rätt person att fråga så jag chansade på att ta bilen till jobbet idag och plocka dessa stenar idag på morgonen.

När jag kom till jobbet stod en sådan där kontainerlastbil och väntade på att grinden till parkeringen skulle öppna. Misstänkte då att "mina" stenar var historia. Fick tag på rätt kille och fråga och vist kunde jag ta dem, men just som han sa det åkte kontainern iväg. Snacka om att bli snuvad på konfekten.

Nåja, det var en chansning och den missades.

Jag vet ju egentligen inte var jag skulle haft stenarna (som var i diametern ca 20-25 cm). Men tänkte att de går säkert åt och stenar är ju fina så på något sätt skulle jag säkert kunnat trolla in dem i trädgården.....

Eftersom jag åkte tidigare till jobbet sitter jag nu här tidigt och får helt enkelt börja jobba istället för att lyfta stenar...

Trevlig fredag på er alla!!

Belöning för godislöftet

Det var länge en resa till Stockholm Horse Show som infaller i November. Då skulle löftet gällt fram till showen men barnen kände att det var lååååångt till November. Så för några månader sedan frågade vi om vi skulle korta av tiden och ändra belöning.

Svaret blev JA när de hörde att vi istället skulle gå på Liseberg.

I freags var det alltså dags. Vi åkte efter skolan för att sova en natt innan den stora dagen. Vi var framme lagom till afterwork göteborgarna var ute på krogen. Detta gjorde att det bliev lite jobbigt att hitta middagsställe. Vi hade inte lust att dra in barnen på en fredagskrog så att säga.

Till slut tog vi beslutet att äta på samma ställe som för drygt två år sedan. Stället där de så fatalt missade lillasysters speciella pizza två gånger och vi inte alls var så nöjda med deras bemötande. Vi tänkte dock att de skulle få en chans till. Denna gången klarade de av det glant och vi var alla fyra riktigt nöjda med service och mat.

Hemma på hotellet igen la vi oss och somnade gott i väntan på en heldag på Liseberg.

Töserna vaknde 07 trots att vi inte hade satt någon klocka. Det är rätt många timmar till 11 om man vaknar så tidigt. Dusch och sedan en god frukost. Det var mycket folk men inte stökigt så vi kunde äta i lugn och ro. Äggröran var fantastiskt god. Så god att jag avstod smörgås och bara åt äggröra, fil med frukt och nötter/frön samt lite ost och grönsaker. Mmm, underbart smarradojsens gott!

Medan de andra slappade på hotelrummet gick jag en snabbsvän på stan för att vara vid Designtorget när de öppnade. Jag skulle köpa ett spel som jag ångrade att jag inte köpte i somras när jag såg det. Nu hade jag chansen och tog den helt enkelt. Köpte även en pluring och tre sporkar också.

Halv elva checkade vi ut och körde mot parkeringshuset. Vi hade fått entré biljetter på hotellet och vi hade köpte åkband i förväg så vi var redo att anta dagens aktivitet. Det första vi gjorde var att gå till gästservice för att mäta lillasyster. Högsta gränsen är 140 cm och det var ett bevis på att det måttet var uppnått som gjorde att vi gick dit. Måttsticka på väggen och strickta instruktioner på hur hon skulle stå, inte på tå men sträcka på ryggen. Stickan stannade på 141 cm. Puh!! Hon fick ett armband med texten 140 på vilket gjorde att hon hade grönt ljus på ALLA atraktioner!!

Vädret var fint höstväder med sol men inte vrålvarmt. Perfekt helt enkelt!!! Lite blåsigt kanske men det störde inte. Väl inne fick töserna styra. Det första vi åkte var Balder.

Sedan gick det i en rasadne fart. Det var max 35 minuters kö förutom andra åket på Blader då vi fick köa kanske 45 minuter. Pariserhjul, Lisebergsbanan, Lisebergshjulet, spegelhuset, Kanonen, Kålerado och Blader......flera gånger åktes det mesta och allra mest åkte vi Kålerado. Jag och lillasyster han med 7 åk. Det är en åktur som innebär vatten och våta käder. Ett åk gör inte så mycket, men på 7 åk kan jag säga att vi var våta rätt igenom.

Kanonen stod jag i kö på tillsammans med båda töserna, men ju mer jag såg av den ju mer insåg jag att om jag skulle åka den så var det det sista jag åkte denna dag. Jag valde därför att avstå åket och kliva rätt igneom tåget och låta töserna åka själva. De kom ut från åkturen överförtjusta och ville åka igen. Vi avstyrde dem dock så att de fick varva ner lite i skallen innan de åkte igen.

Vi åt luch på en restaurang och så hade vi med oss en massa frukt, små tomater, morätter och vatten som vi smaskade på mellan varven. Vi hade sagt till töserna att vi stannde så länge de ville så länge de hölla humöret uppe och verkligen åkte grejer. Vi tänkte innan att de kroknar väl vid åtta...men så fel vi hade. 21:40 lämnade vi Liseberg för att sätta oss i bilen och åka hem. Innan vi lämnade parkeringshuset bytte vi tjejer byxor eftersom vi var genomsura efter alla åk i Kålerado på slutet. Jag tog av mig tröjan och satt med bara tjocktröja på eftersom den var så blöt. Töserna byte strumpor, vilket jag också borde gjort....
En hamburgare på Burger King blev det också innan vi lämnade Göteborg för denna gången.

Töserna somnade på stört och jag slumrade. Kära U körde på men stannade för att köpa kaffe och en RedBull på vägen hem. Väl hemma efter klockan 02 gick vi in och stöp i säng alla fyra utan att borsta några tänder eller ta in grejerna från bilen.

Sammanfattningsvis var det en väldigt lyckad tripp och töserna har sagt att det var värt att INTE äta godis för en sådan belöning. Om det blir en nästa gång så kommer vi att lägga övernattningsnatten efter Lisebergs besöket för att slippa köra hem mitt i natten.

Kram Veggomamman

Nu så ska vi se om jag kan börja skriva igen...

Ska börja med att informera om att nu är vårt GODISLÖFTE slut. Det började samam vecka som skolan började efter jullovet i januari i år. Det slutade i förra helgen och nu är det alltså fritt fram att äta godis, fikabröd, snacks, läsk och annat allmänt onyttigt!!

Under helgen blev det några laktis/hallonbåtar och några sockrade geléhjärtan en varsinn laktisrem och några Geisha kolor. Inget svullande direkt.

I måndags var jag i närheten av en smågodis affär och köpte då lite lakris och choklad godisar. 22:- kostade det och efter bara några bitar var det riktigt äckligt kan jag erkänna. Sött så in i bomben fast jag köpte salt lakris...det var liksom inte så gott som jag hade föreställt mig.

Idag tackade jag nej till en kaka på jobbet. Jag ska fortsätta på det spåret täntke jag. Finns så mycket frukt på jobbet att det inte är nödvändigt att äta fikabröd. Oftast är det rätt så trist fikabröd som finns så varför unna sig när det inte ens är så gott.

Ska svulla i lite ostbågar och chips också, kanske på fredag då jag är helt ensam hemma....vem vet :-)
Men sedan tror jag nog att det får vara med godiset. Kexchoklad hoppas jag få smaka på under lördagen, men annars känns det som att godis är av ondo. Ont i magen och illamående blir jag....varför då plåga sig när det inte är så där gott egentligen??

Snart...

...kommer det uppdatering här....har lite mycket just nu och saknar lite inspiration.