Fönsterlampor

Vi har flyttat runt lite på våra lampor hemma. I köket tidigare hade vi två bordslampor som prydde vårt fönster. Men efter julens hängande stjärnor kände vi att det vore fint med fönsterlampor istället. Men vilka??
Surfade runt på en massa lampor på nätet, men hittade inte någon som passade plånboken.

Åkte till en stora lampaffären i stan och letade. Hittade en lampa som jag gillade och ville nu att Kära U skulle kolla också. Den föll i god smak även för honom så vi köpte två lampor.

Det visade sig att det blev ett par lokalproducerade lampor, eller i alla fall Sverige tillverkade. Kul!

Det blev rätt så bra, viv ska byta ut den ljuskällan som medföljde eftersom vi tycker att den är lite för stark. Det är bara lite bökigt att byta lampan så vi måste vänta på bättre tider då vi har lust att skruva ner den och skruva isär den för att se vilken typ av lampa vi ska skaffa.

Lätt mat

Jag har på prov lite smått börjat med en variant av 5:2. Räknar inte kalorier och är inte benhård, men äter minder mat och framför allt mer kalorisnål mat två dagar i veckan.
På kvällarna kan det mycket väl se ut så här på tallriken. Squash, morot och bladspenat som steks och till det ett ägg som rörs med i det stekta när grönsakerna är klara. Kryddningen kan vara lite olika för att variera. Örter, curry eller Cayenne.

Till lunch har jag antingen lite soppa i form av tomatsoppa eller linssoppa eller ärtsoppa utan fläsk. Morot och en skiva knäcke. Vips så har portionerna blivit mindre fulla med kalorier. Vilket jag hoppas ska ge lite resultat på omfånget.
Jag ska låta det gå några veckor innan jag kollar läget på om det hjälper något :-)

Polen

För länge sedan typ 1½ år hade jag semester en vecka. Det var en vecka som var planerd sedan länge och som var en present till min mamma.
För att göra en historia kort har min mamma fått kontakt med en kusin som bor i Polen som hon aldrig träffat. De har pratat med varandra via Facebook. När jag hörde det frågade jag om mamma ville få en resa dit i 65-års present. Efter lite funderande tackade hon ja. Då började det stora reseplanerandet.
Efter många och långa googelstunder bokade jag till slut allt. Färjan, tåg, guide och boende i två städer. Även kusinen bokades så att vi kunde träffa honom när vi väl var på plats.

Det var jag, min mamma och min moster som åkte. Vi tog färjan eftersom mamma inte vill flyga. Min bror med fru och kusin Våfflan kom efter med flyget.

Måndagen

Jag och mamma åkte efter lunch för att köra till Karlskrona. Vi åkte i riktigt god tid och var framme rätt så tidigt Även moster hade kommit några minuter före oss. Färjan låg vid kaj och helt förvånande fick vi gå ombord. Vi hade en premium hytt, utsides på däck 11. Hade trott att det skulle vara en lite större hytt, men det var den inte skulle jag säga. Hur som så var det i alla fall hytten vi hade.

Vi hade bokat middagsbuffé till kvällen. Den kunde vi börja äta redan innan färjan la ifrån. Men vi märkte att det dröjde innan den åkte iväg. Det visade sig att det var några tekniska problem som gjorde att vi inte kunde åka iväg. Efter nästan en timmes väntande åkte vi äntligen iväg. Buffén var väl inte den mest kulinariska men den mättade och vi hade en trevlig stund. När maten var klar gjorde vi en koll i TaxFree shoppen. Handlade inget utan rekade mest till hemvägen kan man väl säga.
Vi entrade den lilla hytten och gick och la oss. Vi viste ju att det skulle bli en tidig och lång dag dagen efter så vi somnade utan en massa nattaprat.
 Det hade utlovats rejäl blåst på natten och jag var beredd på att det skulle gunga på bra.

Tisdagen

Uppvaknande 06:00 med hjälp av färjans högtalare. De spelade på för hög volym What A Wonderfull World med Louis Armstrong. Inte helt angenämt även om det är en låt jag tycker om.....men inte att vakna av den. Natten hade inte varit så gungig alls. Skönt! Jag och mamma hade köpt frukost. Moster som inte är så morgonpigg skippade frukostbuffén. Väl av färjan skulle en guide möta oss, men ingen guide med mitt namn på en skylt stod och väntade på oss. Panik började spridas...vad skulle vi nu hitta på? Jag försökte ringa, men fick bara en polsk telefonsvarare i örat. Hmm, undra vad hon sa....jag bad en polsk tjej att lyssna på min telefon. Fick väl inget bra ut av det heller. Efter 30 minuter kom guiden. En tjej i 30 årsåldern och en liten liten bil. Våra väskor fick inte plats i hennes bil. Jag hade inte tänkt på att säga att vi hade tre stora resväskor...nåja, hon såg till att de fick åka till hotellet där vi skulle sova.

Hon körde oss från Gdynia till Malbork. Under hela resan pratade och förklaraade hon saker vi såg och svarade på våra frågor om det polska sammhället och allt annat som vi kom på att ffråga.
Framme i Malbork gick vi på ett Audioguidat besök i slottet. Ett stort ställe med massor av rum av allehanda slag. Den audioguide vi fick låna när biljetten köptes var mycket detaljrik och intressant. Men jag har tyvärr inte tålamod nog att lyssna och ta in all den informationen som en sådan guide ger. Så efter över 20 stationer frågade jag mina kära pantertanter om de verkligen hade planer på att lyssna på alla 50 stationerna. Lyckligtvis fick jag med mig dem och vi avbröt. Istället gick vi in i bärnstensmuseet. Helt fantastiskt vad man kan göra och har gjort med bärnsten genom alla dessa år.

Jag köpte mig ett armband med många små stenar som skiftar i färgskala. Riktigt fint....tycker jag så klart :-)
Vi åt lunch i slottet. Vi valde sallad och jag må säga att det är en av de godaste sallader jag ätit genom tiderna tror jag. Helt underbart god!!!!!!

Vår guide körde oss sedan vidare till Gdansk, där skulle vi sova för natten. Under resan till hotellet frågade vi lite om hon kunde visa oss varvet där solidaritetskampen började. Det slutade med att vi checkade in på hotellet och sedan körde hon oss till varvsgrinden. Det hade nämligen några veckor tidigare öppnat ett helt nybyggt museeum om just solidaritetskampen. Hon släppte av oss där så att vi själva kunde strosa som vi ville och sedan ta oss tillbaka till vårt hotell.

Solidaritetsmuseet var riktigt bra. Ett highteck museeum utan dess like som var mycket lärorikt och givande. Tyvärr hade de inte några engelska audioguider men det fanns lite text på engelska som vi kunde läsa. Men egentligen behövdes ingen engelsk text. Allt man såg talade bra för sig självt utan att behöva läsa allt som fanns att läsas.

När vi kollat klart valde vi att gå tillbaka till vårt hotell. Vi hade nästan koll på hur vi skulle gå så vi såg en del av den delen av staden i alla fall. En liten marknad hittade vi där vi köpte lite matsäck till dagen efter samt att jag hittade den mest fantastiska leopard mönstrade fleecemorgonrocken som jag viste att lillasyster skulle avguda.

Till middag åt vi på hotellets restaurang. Jag valde en rätt som tillagats på ett typiskt polskt sätt, tyvärr kommer jag inte ihåg hur, men det var i alla fall gott :-)

Onsdag

En rätt tidig morgon, innan hotellets frukost ens börjat. Vi hade bokat en taxi så att vi kom till tågstationen i god tid. Vi väntade inne på MacDonalds och jag köpte en äggsmörgås och mina pantertanter en kopp kaffe.

På tåget hade vi bokat in oss i 1:a klass vagn. Det var lugnt och skönt och inte speciellt mycket andra passagerare i vår tågvagn. Resan gick bra och rätt då fort. Jag läste rätt så mycket medan pantertanterna grejade med ett klurpussel jag köpt på Designtorget.

Väl framme i Warszawa hoppade vi in i en taxi för att komma till vårt lägenhetshotell. Skönt att vara framme. Efter ett kort tag ringde det i telefonen i lägenheten. Det var reseptionen som sa att vi hade besök som väntade.

Vi gick ner till innergården och hälsade. Det var pantertanternas kusin som kommit. Vi satte oss där och åt lite lunch. En varm smörgås och en beer with juice. Alt var gott, men så var jag rätt så hungrig efter att bara ätit lite frukt och ost under tågresan.
Vi satt rätt så lägne och pratade. Det var ju ändå första gången som jag och mamma träffade kusinen. Det kändes som att vi redan kände varandra....

Vi gicken sväng på stan med kusin M. Först kulturpalatset. En stor koloss som polen fått av ryssarna efter kriget. Vi åkte upp i tornet och kollade på utsikten. Den var mäktig. Man såg lågnt och fick en god orientering av kusin M när vi var där uppe.

Framåt eftermiddagen gick vi en sväng ner mot gamla staden. Där skulle vi träffa kusinens fd fru. Moster vile gärna träffa henne och vice versa. Vi gick in på en restaurang där vi skulle äta middag. En italiensk med riktigt god mat. Där satt vi alla fem och pratade om allt mellan himmel och jord. Frun, jag kallar henne Fru E, kan ingen engelska så kusin M fick översätta hela tiden. Han kan lite svenska men annars pratade vi mest engelska. Mamma och moster var lite ringrostiga på engelskan, men ju mera tiden gick ju mer engelska pratade mamma och moster. Ibland fick jag gå in och förklara på engelska för att de inte hittade orden de behövde, men inte alls så ofta. Kvällen var riktigt trevlig och skoj och den gick väldigt fort.

Vi gick sedan hem till vårt lägenhetshotell och lämnade våra polska vänner. Tröttheten var påträngande så det var inga svårigheter att somna.

Torsdag

Efter frukosten som vi åt inne på cafeét vid innergården till hotellet träffade vi kusin M för att gå och kolla lite på sevärdigheterna i stan.

Efter detta kommer jag inte exakt ihåg vad vi gjorde, men jag har för mig att vi strosade ner mot gamla staden igen. Vi ville gå in i en katolsk kyrka och titta. Vilket vi också gjorde.

Efter de var vi ute och gick och gick och gick. Vi kollde även på ett 2:a världskriget museéum. Riktigt intressant men det blir lite väl mycket och tungt med allt som har med kriget att göra. Det är inte direkt munternt och klackarna i taket efter ett sådant besök. Även detta museum var hightech. Intressant men tungt mentalt.

Det märks tydligt att staden och kusin M är väldigt påverkade av kriget. Man ser att det inte finns några äldre byggnader i staden. Att de jämnades med marken i och med kriget. Många hus är nu av samma ålder eftersom allt byggdes upp efter andra världskriget. man har visselige nbyggt efter gamla ritnignar, men husen är inte gamla trots allt.

Efter besöket på museet tog vi bussen tillbaka till centrum.

På kvällen satt vi i vår lägenhet och drack lite vin och åt lite smått och gott. Min bror med fru och kusin Våfflan kom också på se neftermiddag till Polen, de valde flyget istället för färjan. Jag och bror gick på kvällen till något super bra ölhak som bror läst om på nätet. De hade tydligen en massa udda ölsorter som han bara var tvugen att testa på. Jag hände med som sällskap, inte för att jag är speciellt intresserad av olika ölsorter. Vi stannade där ett litet tag så att bror fick smaka på några sorter. Sedan hem igen och pratade med de som satt i vår lägenhet.

Fredag

Det är lite sviktande med minnet vilken dag vi gjorde vad på resan.

En dag utan en massa planerade aktiviteter. Jag gick ut tidigt för att shoppa lite till töserna. Hittade tröjor till de båda som de gillade skarpt. Jag hittade även en ljuslykta i formen av en uggla som var så fin att jag inte kunde låta den stå kvar på hyllan :-)

Bror med familj gjorde stan själva och jag + pantertanterna gick en sväng för att hitta delar av den mur som bygts runt Gehttot i Warszawa under andra världskriget. Efter mycket letande fann vi den till slut. Efter det käkade vi lunch. Moster ville vila lite så jag och mamma gick en sväng. Vi slutade på ett café fär vi åt en fantastisk choklagefterrätt med dryck. Mmmmums.

På kvällen vid 18 var vi bjudna hem till Fru E där vi även träffade på kusin M och deras son och barnbarn. Hon bodde i en bostadsrätt på 2 rok i ett område en liten bit från centrala Warszawa. Vi fick lite olika salalder, kycklingklubbor och bröd. Till det vin eller läsk. Ritkigt gott och trevligt. Till efterrätt hade Fru A gjort någon god kaka som var som en gigantiskt stor och söt ostkaka. Den var speciell och inte riktigt min smak, men kul att ha testat. Vi satt där och pratade, skrattade, pratade och skrattade länge. Eftersom bara kusin M kunde engelska  fick han det lie stressigt, men vi fösökte prata med varandra även om vi inte alla kunde samma språk. En riktigt trevlig kväll som kommer att sitta i minnet länge.

Vi tog bussen tilbaka till vårt lägenhetshotell och smnade gott efter en fantastisk kväll med underbar gästfrihet från våra Polska släktingar (som vi nite träffat tidigare).

Lördag

Dags för oss att hoppa på tåget och påbörja vår resa hem. Denna gången var det inte lika kul att åka tåg. Vi fick sitta i en 6 personers kupé varav vi tre satt på en sida i kupén. Mittemot oss satt lite olika människor av olika storlekar. Det var trångt för käna och inget vidare när det kom in en gubbe av XXL storlek framför mig. Luften var obefintlgi i kupén och vid varje stopp hade vi noll koll på var vi var. Ingen konduktör att fråga som gick förbi och den som äntligen kom kunde ingen engelska. Vi skulle sitta där i 6 timmar så när den tiden började närma sig blev vi lite oskra på vad vår Gdynia hållplas skulle heta. Det stod Gdynia och ett ord til på flera ställen innan vi kom till rätt plats. Till slut hittade vi en man som kunde engelska som kunde berätta när det var vår tur att gå av.

Vi hade nu lite extra tid på oss så det var mat som hägrade. Vi hittade ett terligt café där vi åt lite smörgår och efter det glass. Smaskens och precis vad vi behövde alla tre. Vi bestämde oss för att ta kollektivtraffiken till båten. Efter att ha letat ett litet tag efter rätt hållplats kom vi rätt och väntade på bussen. Väl på bussen var vi inte ensamma om att åka så vi fick stå. Men likväl viste vi inte var vi skulle gå av så vi frågade några andra resenärer....som tack fick de våra biljetter som vi hade över.

Framme på terminalen fick vi vänta ett bra tag innan vi fick komma ombord. Väl installeade i hytten som var lika "fin" som på vägen till Polen.

Middagsbuffé var bokad och vi åt....nästan samma mat som på ditvägen. Denna gången var det även glass at välja på, nåogt som var smaskens. Jag hade innan middagen bokat in två behandlingar på spa avdelningen. Dels en ansiktsbehandling och så valde jag en sportmassage. Jag kände att kroppen behövde en helkroppsmassage efter en veckas hårda sängar. Ansiktsbehandlingen var gudomligt skön, men massagen var allt för hårdhänt. Det var inte alls skönt och gjode mest ont tyvärr. Fick till och med blåmärken efter den behandlingen.

Pantertanterna var redan inne i hytten när jag var klar. Vi gick och la oss rätt så tidigt och det var inte alls svårt at somna efter den långtråkiga och långa, trånga tågresan.

Söndag

Uppvaknande på samma sätt som på ditrsan. What a wonderfull world skrålade ur högtalarna klockan 06 på morgonen. Jag och mamma hade bokat frukostbuffé medan moster tog det lugnt utan frukost.
Väl i land i Karlskrona gick vi till våra bilar och tog farväl. Jag och mamma åkte åt vårt håll och moster åkte åt sitt håll.

Några timmar senare var vi hemma igen efter en fantastiskt underhållsrik vecka i Polen.

Mätarställningen

Detta stod mätarställningen på i min bil när jag parkerade utanför jobbet för ett par dagar sedan.

Nu har den slagit över 20000 och jag måste väl lite erkänna att det börjar bli en gammal bil. Men samtidigt är det ju en bra bil som faktiskt rullar på utan några större reparationer och som startar utan några större problem.

Jag gillar min silverfärgade lilla Opel Astra!

Färdigmat

Jag köper aldrig mat som är klar i affären, alltså färdigrätter som ska mikras så att säga. Men jag gjorde et undrantag för en tid sedan när jag var och handlade en helg i min ensamhet och behövde äta.

Jag hittade denna i färskvara disken där det fanns en massa färdigrätter.

Döm om min förvåning när jag läste innehållsförteckningen och såg att den inte innehöll något skumt. Glädje uppstod och jag ville verkligen prov äta.

Det var gott, inte så gott som på den pakistanska restaurangen i stan, men gott så jag kan tänka mig att köpa den igen. Man måste i och för sig gilla spenat om man sak testa denna rätt....det gör jag.

Vinterhajk

Helgen som gick var storasyster ute och hajkade med scouterna. Planen var att åka på vinterhajk så de fick sova ute vintertid.

Denna vinter har ju spelat oss många spratt och lyst med sin frånvaro i omgångar.

Lördag morgon, strålande solsken, minus 5 grader och en liten uns av vitt på marken.
4 förväntanskulla scouter och två ledare redo. Jag hade lovat att hjälpa till att bära material till hajkplatsen så jag var också redo.

Jag var hemma på två timmar och lämnade gänget i skogen med elden sprakandes och våffeljärnet på gång för att göra lunch.

På söndagen när storasyster kom hem var hon såå nöjd och hade inte frusit en hel massa. Lite kyligt på natten men inte askallt enligt henne själv.

På kvällen/natten kom det några centimeter snö så de fick sig faktiskt sin vinterhajk i alla fall.

Jag tog denna bild innan jag åkte hem på lördagen. Sämre ställe kan man ju uppleva en lördag!!

Tankarna på en riktigt varm vintersovsäck har börjat gnaga i kroppen. Den varmaste vi har nu är en 3 säsong och klarar bara nollan tror jag egentligen.....
vandringskängor till barnen skulle också behövas, men de måste sluta växa om fötterna innan den investeringen görs tänker jag.

Den gick....

.....igenom!

Skönt!

Fick en kommentar som ska vara åtgärdad innan nästa besiktning, om inte blir det en tvåa. Upphängningen av bakre avgasröret behöver åtgärds. Annars var allt bra.

Nu rullar den ytterligare ett år.

Besiktning

Inte fått dommen ännu....

Mannens reaktion

Jag lät Kära U komma in ordentligt med all packning innan jag kom och hälsade i lördags kväll.

Den första reaktionen i ord lämpar sig icke för barnaögon kan jag väl säga.

Det blev precis en sådan reaktion på den kortare frisyren som jag bloggade om ett dygn tidigare.

Vi är absulut inte eniga i vad som är en snygg frisyr till mig. Jag har i flera år sparat och haft långt trist hår. Men så efter min resa till Indien för 4 år sedan började jag kapa av håret. Inte vrålkort direkt. Nää, nu fyra år senare är jag framme på den längden jag eftersträvat och som jag trivs i som bäst. Men Kära U verkar inte vänja sig. Tur att inte allt hänger på längden på håret i ett förhållande 😄.

Ensam hemma

Ensam kväll. Har varit också klippt mig efter jobbet. Blev en ny frisyr denna gången. Håret är ju kort sedan innan så denna gången blev det något kortare, främst runt öronen. Luggen försvann också nästan. Nöjd! Men tveksamt om Kära U kommer att jubla när han kommer hem imorgon. Jag tror inte det. Han vill ju att jag ska ha långt hår....men det vill inte jag.

Var in på affären en sväng. Blev lite onyttigheter. Men det må ju vara ok i ensamheten, eller?

Till mat ikväll blev det två hemmagjorda fiskburgare med bröd. Fylld med bladspenat, tomat, senap, ost och egengjord dressing med smak av citron och dill.

Värmen är här....

.....på vårt vatten igen.

Efter många turer med många samtal till rörmokare, elektriker, rörmokare igen och fabrikören av vår varmvattenberedare så har vi äntligen fått varmt vatten i vårt hus igen från igår.

Det var troligen samma sak som var paj denna gången också, men två delar byttes. Den delen, värmepatronen, som byttes förra gången hade en elkabel som var kraftigt skadad vilket kära U tror var felet.

Nu får vi se om firman som bytte tycker att det är ett garanti ärende...i så fall slipper vi ju betala för den trasiga delen. Del nummer två som byttes hade vii vårt garage som reservdel. Förra ägaren till huset hade den som han sålde till oss. Tur var det för rörmokaren hade ringt runt och inte hittat den delen alls vilket hade kunnat fördröja lagningen kraftigt.

Hur som helst är det skönt att ha värme på vattnet igen. Man använder varmt vatten bra mycket oftare än när man duschar har vi kommit på hemma hos oss denna veckan.